תרבות ים בחופי הים התיכון
בכמה יעדים שבהם טיילתי בשנים האחרונות הרגשתי בקשר בלתי אמצעי של התושבים החיים בקרבת החוף אל הים. סירות קטנות וגדולות, ברובן של דייגים, נמצאות בכל פינה.
פורטוונרה (Portovenere), חבל ליגוריה, איטליה |
לפעמים הן אפילו חונות ברחוב:
מנרולה (Manarola), צ'ינקווה-טרה, ליגוריה, איטליה |
וולוס (Volos), מדרום לחצי האי פליון, יוון, סירות דייגים בים וטברנה בקו המים בקוסטה ברווה הדייג מאוד מאורגן והוא נעשה בסירות גדולות ובשיתוף של אנשי ים רבים. זהו ענף משמעותי של כלכלת האזור. |
גם במקומות שבהם מסורת הדיג שינתה פניה, כמו למשל בריביירה הצרפתית, עדיין רואים בפתחי הבתים את הקשר שחשים התושבים אל הים. ואולי הדג הזה שטבוע בקיר הכניסה לבית מבטא את הזהות המקומית.
סט ז'אן קפ פרה (St Jean Cap Ferrat), הריביירה הצרפתית, צרפת הנה עוד כמה אלמנטים מחיי הים: |
קורניליה (corniglia), צ'ינקווה-טרה, ליגוריה, איטליה |
קלליה דה פלפרוג'ל (Calella de Pallafrugel), קוסטה ברווה, קטלוניה, ספרד
|
סט ז'אן קפ פרה (St Jean Cap Ferrat), הריביירה הצרפתית – דגים בויטראז' בכנסייה |
בבוקר יום שישי אחד הלכתי דרך רחוב בוגרשוב בתל-אביב אל חוף הים. חציתי את הכביש הסואן של רחוב הירקון והנה עוד רגע אני בחוף הים אבל לפני כן – תזכורת: 120,000 מעפילים הגיעו לארץ לאחר מסע רב-תלאות וסבל בעלייה בלתי לגלית דרך הים.
טיילת תל-אביב, הנצחה לפרק ההיסטורי של ההעפלה |
חוף תל-אביב, מונומנט לכבודם של 120.000 המעפילים |
רק עכשיו, אחרי שחלקתי כבוד למעפילים, נגלתה לעיני חדוות הים העולצת של תל-אביב. זה ביטוי לא מסורתי ולא אירופאי כפי שפגשתי בחופים הצפוניים של הים התיכון אבל שמח וכיפי.
חוף תל-אביב |
נו טוב. אם מחפשים היטב ניתן למצוא פה ושם גם את האסתטיקה הקלאסית, הרומנטית, של תרבות הים:
פתח מלון TLV, פינת בוגרשוב-הירקון |
אשדוד
בתחילת הקיץ ראיתי בעיתון פרסום לתערוכת "הים האחרון" במוזיאון אשדוד. זוכרים שנסעתי מעמק יזרעאל לאשדוד והגעתי אל דלת סגורה? הנה תזכורת.
נסעתי שוב. מן הקירות נשקפו תמונות אשר הציגו תודעה תמידית של הגירה, אתוס ישראלי של גבורת מהגרים, חברה הישראלית מפוצלת ומפולגת, עבודות פוליטיות, עבודות הקוראות תיגר על האתוס הציוני, עבודות המציגות את הים כאלמנט קוסמי גדול, מסוכן ומפחיד.
וידאו ארט של עודד הירש, "הביתה", 2010 |
עודד הירש, "הביתה", 2010 |
גם בעבודה של אלי פטל מופיעים המהגרים. הספינה המצוירת מייצגת ספינת תיירות בעלת קרקעית שקופה בעת שייט מול חופי אילת. אבל פני האנשים אינם נראים כתיירים בחופשה אלא כמהגרים. משפחתו של אלי פטל הגיעה לישראל מעירק במסע יבשתי, אבל ביצירתו זו הוא מציג את האתוס הציוני האירופאי, האשכנזי, כמחאה על הבלעדיות שלו בזיכרון ההיסטורי של תקומת ישראל.
אלי פטל, "שתיקת הדגים", 2003 בעבודה אחרת של אלי פטל הופכת ספינת התענוגות המנצנצת לסירה ללא משוטים. |
אלי פטל, "סירה בלי משוטים", 2006 |
איפה תרבות הדיג? למה הדגים שותקים? איפה שמחת החיים של ציורי הצבע מדרום צרפת?
מבירור קצר במקורות זמינים ברשת עולה שבחלק המזרחי של הים התיכון יש הרבה פחות דגה מאשר בחלק המערבי. הים באזור שלנו פחות רגוע, והסערות מערבלות את החול והמשקעים ויוצרות צבע עכור למים. אולי זה מסביר מדוע אין תרבות דיג, אבל למה עיני האנשים בציורים עורגות אל החוף ומדוע הן מביעות דאגה רבה כל כך שנים לאחר תקומת הארץ?
יצאתי מהמוזיאון לשוטט באזור המרכז העירוני עם המבט אל הים. השלטים לא הותירו ספק באשר לאתוס.
אשדוד |
שדרת הדקלים, "הבולוואר" של אשדוד, ובקצה "כיכר המפרשיות" |
כל המבנים הציבוריים במרכז העירוני של אשדוד: בית העירייה, בית יד לבנים, מוזיאון האמנות ו"מרכז מונרט" לאמנויות – הם מפגן של ארכיטקטורה מודרנית מעניינת, אבל המבנה הייחודי ביותר הוא המרכז לאמנויות הבמה שהרשים אותי באופן בלתי רגיל. מכל כיוון הוא נראה אחרת. מזוויות רבות אין כלל אפשרות לנחש מה אופי הבניין בצד השני. זו ממש יצירת מופת. בשביל הבניין הזה שווה להגיע לאשדוד.
המשכן לאמנויות הבמה באשדוד, אדריכלות: חיים דותן |
Facebook Comments