ממגדל העמק למגדל הגמל

טיול ביער בלפור – יער האורן הנטוע הראשון בארץ

למה קראו ליער על שם הלורד בלפור? 

מי נטע את היער ומה היתה המוטיבציה? (רמז: כסף, כסף, כסף)

הנוף של עמק יזרעאל נשקף מכל שביל ביער.

בתקופת החורף הטבע מתעורר והיער בשיאו. 

במגדל העמק
ביער בלפור

קצת עלי ועל הרעיון להוביל מטיילים בשבילי היער

מהיום שפתחתי את שמתי לב ניסיתי להתבונן בתרבות המקומית ככל שאני יכולה בעיניים של אורחת לרגע. עם הזמן הבנתי שיש לי הזדמנות להראות לאנשים משהו מתרבות המקום במרחב האישי שלי שאני מכירה ממש מבפנים.

אני גרה בקיבוץ גניגר, בעמק יזרעאל המערבי, לרגלי רכס הרי נצרת. יער בלפור הסמוך לגניגר הוא נכס של הציבור, אולם יש לו מקום רגשי עמוק בהוויה הגניגרית, משמעות בחיי היום יום ומקום מכובד בהיסטוריה. מכל פינה ביער נשקפים נופי עמק יזרעאל. רק פלא הוא שדווקא יער בלפור נותר סוד, ורק התושבים החיים סביבו מכירים אותו.

מצפור מאונטבטן, יער בלפור

מגדל העמק, גניגר ומה שביניהן

לאחרונה אני מטיילת במגדל העמק שבקצה השני של היער ונפתח בפני עולם. באחד משיטוטי בעיר ראיתי תמונה בפארק הראשונים. חבורת גברים פנסיונרים התאספה סביב שולחן בפארק למשחק רמי. במרחק לא רב מהם ישבה חבורה של נשים עטורות בחיג'אב ובילתה בנעימים.

אמרתי לעצמי "וואו". זה היה וואו כפול שניים. פעם אחת כי ניסיתי לדמיין גברים מבוגרים בקיבוץ משחקים יחדיו ולא הצלחתי. ופעם אחת כי הנשים הערביות בילו במקום בטבעיות רבה, וגם זו תמונה שלא רואים בקיבוץ שאני מאוד אוהבת. זה נתן לי חומר למחשבה.

לגניגר ולקיבוצים בכלל יש זכויות היסטוריות רבות וגם הווה שאפשר להתגאות בו. היכולת להשתנות עם הזמן וליצור חיים קהילתיים במציאות המשתנה היא זכות גדולה. אך יש לומר שקיבוץ הוא מקום מסוגר מטבעו. אני רוצה להתבונן היום על כל מה שסביבי בעיניים פקוחות ובלב פתוח ומאמינה ביכולתם של טיולים לפקוח עיניים.

מצפור במגדל העמק

איפה נטייל?

מגדל העמק היא עיר החבוקה בטבע ונוף ויש בה מצפורים מרשימים, גנים עירוניים יפים, פינות היסטוריות, כנסיות מן המאה ה-19 וגן ארכאולוגי המוקף בטבע פראי בלב העיר. ביער בלפור אפשר לצאת לטיול של ממש ולספר על ילדות בקיבוץ השוכן בקרבת יער ואת סיפוריהם של ראשוני גניגר, אנשי העלייה השלישית, אשר נטעו אותו. 

ננסה להבין מהו היער בשביל האנשים החיים בשוליו. גם בגניגר עצמה יש פינות מעניינות כגון מגדל הגמל, בתי האבן אשר שימשו את המתיישבים הראשונים, חדר האוכל הראשון בתנועה הקיבוצית ועוד. בעיני מעניין להתבונן על האבולוציה של הקיבוץ ושל העיר דרך השכונות, הבתים, שינויי הזמן הניכרים בהם וסיפוריהם של התושבים.

הטיול יותאם בהתאם לציפיות שיוגדרו.

דברים שחשוב לדעת

ביום כזה יש הליכה מצטברת. 

בואו בנעלי הליכה ובבגדים בשיטת הבצל. הביאו תרמיל יום ובו כריכים, פרי, שתייה, כובע, וקרם הגנה.

הפטרייה המרקדת, מגדל העמק
יער בלפור
יער בלפור
יער בלפור
יער בלפור
הפטריה המרקדת, מגדל העמק

רוצים לטייל אתי?

אפשרי בהחלט לזוגות וכמובן לקבוצות.

052-374-1683