סודות שלמדתי

חבל דורדון, צרפת

בתי כפר הבנויים מאבן זהובה, שפע של גנים מרהיבים, נהרות ומצוקים המתנשאים מעליהם, טירות מימי הביניים ושלל אתרים פרהיסטוריים מרתקים, שווקים צבעוניים ובעיקר פסטורליה שובת לב – זהו אזור הדורדון. בקיץ קייקים ממלאים את הנהרות, והאזור שוקק חיים.

התחבורה באזור דלילה למדי, ובכל זאת היא מגיעה ליעדים משמעותיים, ואם רק נכיר את הקווים ואת לוח הזמנים נוכל לטייל באוטובוס וליהנות. 

המטיילים ברכב לנים לרוב בקרבת העיירה סרלה לה קנדה (Sarlat la Caneda) היפהפיה, באזור הנקרא "משולש הזהב". זה אזור שיש בו יש ריכוז גדול של אתרים פרהיסטוריים וכל הטוב שיש בדורדון.

בשונה מהם, המטיילים נטולי הרכב יטיילו מבסיס בפריגו (Perigueus), בירת המחוז כולו. קווי התחבורה היוצאים מפריגו מגיעים אל האתרים הפרהיסטוריים שבעמק Vezere כמו מערת לסקו או סלע סן כריסטוף אשר בו התגוררו אנשים במשך עשרות אלפי שנים, ושפע האתרים של העיירה Les Eyzies-de-Tayac. ניתן להגיע גם אל אתרים צפוניים יותר שמחוץ למשולש הזהב אבל מרשימים לא פחות כמו טירת הוטפורט וגניה או העיירה העתיקה טרסון (Terrasson) וגני Les Jardins de l'Imaginaire.

במרחק קצר מפריגו נמצאת העיירה היפה ברנטום היושבת על מים. גם בסרלה אפשר לבקר (בלי לישון בה) ואפשר לקפוץ  אל עיר הקומיקס המגניבה אנגולם, שכבר אינה נחשבת לחלק מהדורדון אבל למי זה אכפת. 

זהו טיול שהמרכז שלו צפוני יותר מהמרכז הקלאסי של המטיילים ברכב אבל יש בו כל הטוב שישנו בדרום: טירות, גנים, עיירות מקסימות, קולינריה במיטבה, עקבותיו של האדם הקדמון. ומה צריך עוד?

לפריגו עצמה יש מרכז עתיק, כמה שווקים ומגדל אחד מרשים שנבנה לאלה הגאלית וזונה. השבטים הגאלים ישבו באזור עוד מקדמת דנא. צרפת היתה גאליה, וכשהרומים הגיעו היא היתה גאלו-רומית. שרידי הווילה הרומית שנמצאו ליד מגדל וזונה נעטפו במבנה ייחודי  שתוכנן על ידי אחד מאדריכליה המפורסמים של צרפת – ז'אן נובל.

אה… ויש גם מרכז מסחרי ענק בשולי העיר עם מרכזי קניות גדולים.

כמה ימים (שמנים) בפריגה וכמה ימים בטולוז או בורדו זו חופשה נהדרת.

ואם עוד לא השתכנעתם אולי ישכנע אתכם הפוסט הזה שכתבתי על הורינו המשותפים ועל האוצרות של חבל דורדון
סלע סן כריסטוף
רחבת התצפית במוזאון הפרהיסטורי
לרגלי החומה של הכפר דום
פריגה